Visuell identitet och Grafisk profil

 

Du är nu en PR-byrå och blir tilldelad ett uppdrag att skapa en visuell identitet i form av ett varumärke-logotyp som innehåller både företagsnamnet och en bild till det tänkta företaget en kamrat i klassen tagit fram.

  • Du ska börja med att fundera över den text som beställaren har skrivit.
    Vilken typ av verksamhet? Vilken målgrupp - ung, gammal, alla? Några speciella egenskaper som ska framhållas - miljömedveten, retrokänsla, modernt..? Lokal eller global marknad osv
  • Sätt sedan igång att skissa med papper och penna på nedanstående uppgifter. Gör minst 10 olika enkla skisser där du testar idéer och ingångar på uppgiften innan du går in i det digitala arbetet med Illustrator.
  • Presentera och diskutera dina skisser med beställaren och mig innan du går vidare till att färdigställa arbetet.

Illustratorarbeten:

Skapa företagsnamnet
Företagets eller produktens namn återgivit i ett speciellt teckensnitt och i speciell färg som söker förmedla företagets identitet på bästa sätt. Du kan gärna jobba om typsnittet eller enskilda bokstäver genom att "Skapa textkontur" (Gå in under "Text").

Den bör vara:  
lätt att känna igen
lätt att läsa
fungera i stora som små teckengrader
fungera både i färg och svartvitt

Skapa ett företagsmärke, som kompletterar
företagsnamnet, i form av en symbol.
Du kan göra det i form av ett
piktogram
,
(Förenklad bild av en företeelse. Kan förstås av alla) ett
ideogram (Bild eller symbol som kräver en inlärd kunskap om betydelsen - ex tecknet för Pi eller ett
monogram.
(Initialerna - SL) eller helt enkelt
företagsnamnet designat på ett spännande sätt. (Stockholms Dramatiska högskola.)

Den bör vara:
-lätt att uppfatta och vara grafiskt enkel så att den fungerar även i små storlekar
-helst överbrygga språkbarriärer

-fungera både i färg och svartvitt .
-och givetvis ska märket förmedla företagets värden.

Fundera på vad dessa skall signalera - exklusivitet/vanlighet,
tradition/trendigt, billigt/dyr. (Detta styrs ju givetvis av din beskrivning av företaget och hur det ska uppfattas av omgivningen.)

Kombinera Företagsnamnet och symbolen till en grafisk helhet - Logotypen
Presentera Loggan både i svartvitt och i färg och exportera båda till pdf-format.

InDesignarbete:


Skapa ett nytt dokument i A4-format i InDesign
Montera sedan loggan och företagsmärket i sidhuvudet eller i sidfoten. Där hittar du även på adress och kontaktuppgifter. Brevpapperet är en grund för att lägga in uppgifterna enligt nedan.

Sida 1
Där skriver du ner företagets verksamhet och verksamhetside' som din beställare formulerade innan du började med uppgiften
Du ska även i ett stycke berätta om hur du tänkt att loggans utseende, färg, form och innehåll ska förmedla denna ide'.
Exportera brevet i PDF-format och ladda upp i inlämningsmappen. Gör en egen mapp för hela uppgiften "Visuell identitet"

Sid 2

Där ska det ligga ett visitkort i Nordisk standardstorlek 9,0 x 5,5cm som givetvis ska innehålla logga och förmedla företagets visuella idé.
Exportera visitkortet i PDF-format (Se til att skapa en svart kontur på visitkortet annars kommer inte storleken att synas när du lägger kortet på sidan.

Där ska du även montera bilden eller bilderna du gjort som är beskriven under rubriken Photoshoparbete


Photoshoparbete:

En företagsskylt
Denna ska du, med hjälp av Photoshop montera på en byggnad du själv fotograferat, eller hittat på nätet, som kan föreställa ditt tänkta företag.

Vill du i stället lägga skylten på en bil eller ett flygplan är det helt ok:.-)

 

Redovisning

Spara dina arbeten i en mapp (Visuell identitet) i inlämningsmappen på Driven samt skriv ut de 2 företagsbrevpapper som innehåller:

Brevpapper sid 1: Företagsbeskrivning, bild plus en beskrivning av loggan med dess olika former, typsnitt och färger och förklaringar till varför du utformat loggan på ditt sätt.

Brevpapper sid 2 : Visitkortet samt fotot på fabriken/butiken/bilen/planet
(Du exporterar dem som PDF-filer för utskrift och lägga dessa i utdelatmappen.)

Exempel


Kolla gärna
Hur gör man en bra Logotyp

Så skapar du en logotyp

Se exempel:
Kalmar kommun

Tillväxtverket

Exempelsamling på Logotyper

LO18